عصب کشی دندان لمینت شده
نوشته شده توسط : mehdi

 

احتمال ایجاد عفونت، درد و آسیب در ریشه دندان ها بعد از انجام لمینت دندان وجود دارد و برای هر فردی ممکن است اتفاق بیافتد. ایجاد درد و عفونت در ریشه دندان لمینت شده تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ می دهد، که می توان با انجام مراقبت های اصولی و درست تا مقدار زیادی از وقوع آن جلوگیری کرد. با همه این ها اطلاع از درمان ریشه دندان و دردهای دندانی در زمان بعد از لمینت بسیار اهمیت دارد. یکی از سوالات پر تکرار برای افرادی که لمینت دندان انجام داده اند نیز همین مورد می باشد که آیا دندان لمینت شده را می توان عصب کشی کرد؟ در ادامه علاوه بر اینکه به جواب این سوال می پردازیم، نکات درمانی و مراقبتی را در مورد عصب کشی دندان لمینت شده نیز مطرح خواهیم کرد.

 

آیا می توان دندان لمینت شده را عصب کشی کرد؟

بله امکان عصب کشی دندان لمینت شده وجود دارد. تحت عوامل گسترده ای که ریشه دندان را تحت تاثیر قرار می دهد، فرد با درد شدیدی مواجه می گردد که نیاز به انجام عصب کشی دندان پیدا می کند. برای انجام درمان بعد از انتخاب یک متخصص حرفه ای در این زمینه، باید اقدام نمایید. طی فرآیند لمینت، ترمیم دندان ها توسط لایه های مختلف مواد از جمله کامپوزیت، پورسلین، پلی وینیل فلوراید و … صورت می گیرد. زمانی که نیاز باشد عصب کشی دندان انجام گیرد این لایه لمینت در مقابل شما قرار دارد. گستردگی استقبال از انجام لمینت دندان بخاطر ویژگی هایی که ایجاد می کند باعث می شود که نیاز داشته باشیم در مورد نحوه انجام عصب کشی اطلاعات کاملی داشته باشیم.

با خراب شدن لایه لمینت، ایجاد خراش بر روی آن، شکستگی و … زمینه ایجاد درد در ریشه دندان فراهم می گردد. دردی که با انجام عصب کشی درمان خواهد شد.

 

عصب کشی دندان لمینت شده چطور انجام می شود؟

متخصص عصب کشی دندان ابتدا اقدام به برداشتن یک بخش از لایه لمینت می کند و در مسیر ریشه دندان پیش می رود. انجام این نوع عصب کشی نیاز به دقت و توانایی بالایی دارد. زمانی که فضای دسترسی به ریشه دندان ایجاد شد، متخصص با کمک تجهیزات حرفه ای فرآیند عصب کشی را به طور کامل در ریشه دندان انجام می دهد. با انجام این فرآیند عصب کشی دندان لمینت شده صورت می پذیرد اما با ناحیه ای از لمینت دندان روبرو هستیم که دچار تخریب شده است. در این شرایط متخصص دندان پزشکی لمینت از بین رفته را با لایه جدید می پوشاند و ظاهر دندان مشابه سایر دندان ها می گردد.

مرحله های انجام عصب کشی در دندان لمینت شده با همان شیوه عصب کشی سایر دندان های عادی انجام می شود با این تفاوت که در مرحله اول باید دقت بالایی برای ایجاد مسیر دسترسی به ریشه اعمال گردد تا کمترین میزان آسیب را به لمینت دندان وارد کند.

در مواردی برای جلوگیری از سیاه شدن دندان بعد از عصب کشی و ترمیم کامل نیاز است که از روکش استفاده شود، حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

 

مراقبت های بعد از آن

زمانی که دندان لمینت شده را عصب کشی کنید باید به مراتب نکات مراقبتی و بهداشتی را بیشتر رعایت کنید. عدم رعایت مراقبت ها به طور کامل باعث می شود که فرآیند درمان طولانی تر شود و همچنین در برخی موارد شرایط درد و حساسیت بالایی برای فرد ایجاد شود. از مهمترین این مراقبت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف داروهای تجویز شده توسط متخصص دندانپزشکی به صورت منظم و کامل. این داروها اغلب در زمینه کاهش درد و التهاب تجویز می گردند و به بیمار کمک می کند دوره نقاهت را سریعتر طی کند و درد کمتری احساس نماید.
  • عدم خوردن غذاهای سفت و سخت که سبب ایجاد فشار بر دندان عصب کشی شده بعد از لمینت می شود. ایجاد هرگونه فشار ناگهانی و ضربه ممکن است به دندان ترمیم شده آسیب زیادی وارد کند و التهاب آن را افزایش دهد.
  • عدم مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های شیرین، گازدار و با قند بالا مانند نوشابه. این نوع مواد خوراکی با ایجاد محیط اسیدی در فضای دندان شرایط حساسیت ریشه دندان درمان شده را افزایش می دهند.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان. استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز و همچنین دو بار مسواک زدن تا مقدار زیادی بهداشت دهان را فراهم می کند و از ایجاد عفونت و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می نماید.

با توجه به شرایط هر فرد، جدای مراقبت های عمومی ممکن است متخصص نکات و مراقبت های اختصاصی را نیز بیان کند که باید آنها را هم به طور کامل انجام دهید.

 

چگونه می‌توانم از درد پس از عصب کشی دندان لمینت شده جلوگیری کنم؟

این احتمال وجود دارد که برای چند روز احساس درد و حساسیت داشته باشید. اقداماتی که برای کاهش درد و همچنین ممانعت از عفونت می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس یخ : بسته ها یا همان کیسه یخ کمک می کند تا به مقدار زیادی تورم ایجاد شده در ناحیه دندان کاهش پیدا کند و مانع ایجاد دردهای بیشتر می گردد. در فاصله های زمانی مشخص و برای مدت ۱۵ دقیقه می توانید از این کیسه های یخ استفاده کنید.
  • مصرف داروی مسکن : در میان داروهای تجویز شده توسط متخصص برای هر فرد، استامینوفن، ایبوپروفن و سایر داروهای تسکین دهنده درد معمولا تجویز می گردد. این داروها بهترین گزینه برای کاهش درد هستند.
  • خنثی کننده حساسیت دندان : استفاده از این خنثی کننده های حساسیت دندان به مقدار زیادی در زمینه رفع حساسیت و التهاب کمک می کند.
  • درمان های گیاهی : روغن مرزه، عصاره آلوئه ورا و … را نیز برای کاهش التهاب و درد استفاده می کنند.
  • استفاده از نخ دندان و مسواک : رعایت بهداشت دهان به مقدار زیادی در کاهش درد بعد از عصب کشی دندان لمینت شده اثر گذار می باشد.

ادامه دار شدن درد، التهاب و حساسیت به مدت چندین روز از مواردی است که باید حتما تحت درمان قرار بگیرد و برای معالجه به متخصص دندانپزشکی مراجعه گردد.

 

آیا می توانم بعد از آن غذا بخورم؟

بله می توان بعد از عصب کشی دندان لمینت شده غذا خورد، به شرطی که نکات مراقبتی که در مورد نوع غذاها بیان شد را حتما رعایت کنید. به هیچ وجه از غذاها و میوه های سفت و سخت استفاده نکنید و در حد امکان چند روز اول خوراکی های له و غذاهایی با قابلیت نرم شدن بالا را تهیه کنید.

  • خوردن غذاهای بسیار داغ و بسیار سرد در چند هفته اول بعد از عصب کشی کاملا ممنوع می باشد.
  • بهتر است از خوراکی ها و غذاهای چسبنده مانند شکلات استفاده نکنید.

 

هزینه عصب کشی دندان لمینت شده

هزینه خدمات درمانی دندانپزشک تحت تاثیر عوامل مختلف تعیین می گردد. در مورد عصب کشی بعد از لمینت اینکه به کدام متخصص مراجعه کنید، شرایط لمینت به چه شکل باشد و نیاز به استفاده از روکش دندان باشد یا نه و … در هزینه نهایی تاثیرگذار است. با مراجعه به متخصص و انجام معاینات اولیه هزینه دقیق درمان شما مشخص می گردد و به اطلاع شما می رسد.





:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: